Dannevirke ...

Ja fortsätter du på egen hand genom Danmark och över broarna så blir nästa perfekta stopp Dannevirke Bed & Breakfast i Owschlag, ca 60 km söder om Flensburg. Här bor du i en riktigt skön säng i härligt stora rum med egen toalett och bad, ren hotellstandard. På Dannevirke blir du väl omhändertagen av Carsten och hans personal och allra helst är du välkommen som kommer på MC :) Så ta chansen antingen på vägen ut eller hem från europa eller varför inte både och, du kommer inte att bli besviken // HansR
Dannevirke Bed&Breakfast: http://www.bb-dannevirke.eu/sv.html


Röstånga ...

Här vill jag tipsa om en pärla bland vandrarhem i Sverige och det är Söderåsens Vandrarhem i Röstånga! SMC medlemmar har 10% rabatt och om inte det är nog så är det både hemtrevligt och härligt bemötande du får när du kommer dit. Vill du vila lite från MC åkandet så ligger Söderåsens nationalpark strax utanför knuten med fantastiska vandringsleder i underbar skånsk natur som inte liknar något annat och för att inte tala om utsikten!!! Utsikt är inte något som Skåne skryter om i vanliga fall men från Söderåsen är den rent fantastisk! Har du vägarna ner mot kontinenten och det passar att kvartaöver i Skånetrakten rekommenderar jag varmt Söderåsens Vandrarhem! Det kan också vara skönt att svänga av E4:an och njuta lite sköna skånska MC-vägar på väg dit. Jag skickar med lite bilder som talar för sig själv!

Söderåsens Vandrarhem: http://www.soderasensvandrarhem.se/se/ // HansR

   

Åter uppkopplad ...

Ja då var jag åter hemma igen och uppkopplad! Det var inte helt lätt att få en bra uppkoppling mot Internet på resan och det är tydligt att det är stora delar av omvärld som har dålig uppkoppling, ja i det inre av småland hade jag inte ens täckning på min Teliamobil! (jag tror det är värre än norrlands inland). På väg mot Tyskland körde jag förbi två ställen som stack ut. Det första stället var en skylt mitt ute i skogen med "Ala carte"!? Det visade sig vara ett berg eller en närmare bestämt en klint, Aboda Klint som stack upp mitt ute i skogen www.abodaklint.com. Det var ca 1 km upp från vägen till toppen och väl där uppe fick jag det hela bekräftat Småland består bara av skog!!! Och ett och annat vattendrag. Det är bara att gå upp i tornet på platsen och titta :) På platsen låg också en restaurang som serverade god husmanskost men också finare mat under högsäsong och vid finare tillfällen, jag fick mig ett riktigt gott mål mat av föreståndarrinnan Monica. Jag rekommenderar varmt ett besök! Om inte mat lockar så borde MC-vägen dit gör det :) Lite längre ner i de djupa skogarna hittade jag ytterligare ett besöksmål som jag dock läst och hört om tidigare Kyrkö mosse i Ryd utanför Tingsryd! En bilskrot väl värd sitt besök även om den nu börjar att förfalla rejält, jordens återtag! Se ett par video som jag hittade här:
http://www.youtube.com/watch?v=E7ZIHeAR6oo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=fsS9-DGe1CE 

   
Aboda klint och Kyrkö mosse!

Mot söder ...

Ja då var jag då åter på rull :) Inför helgen hämtade jag ut en Kawasaki VN1700 Voyager Custom som nu tagit mig genom ett vårfagert östersjölandskap ända ner till Oskarshamn. På väg hit har vi undvikit alla stora vägar och vi har lyckats att hitta många helt fantastiska MC vägar. Tyvärr är det en del av dessa som tagit stryk efter vintern och då kan jag lugnt säga att jag längtar efter min GS, den är lite smidigare när det gäller att "äta" gupp och gröpper :( Men visst är bara vägen jämn och fin så glider Kawasakin skönt genom landskapet och jag kan roa mig med att räkna vartalet motorn :) Idag fick vi oss också en rejält tur till Öland och Alvaret. Tyvärr krånglade Anders cykel så det dröjde innan vi kom iväg men väl på plats så sken solen och Öland visade sig från sin vackra sida. Det märktes dock att det var väldigt torrt i markerna och Alvaret lyste inte med så många andra färger än gulbrunt. Imorgon bär det av mot Röstånga för att möta upp det övriga gänget från MC-Folket och ytterligare 4 tunga Customcyklar för fortsatt färd ner mot Dannevikre i Nord-Tyskland. Återstår att se om vädret fortsätter att hålla i sig som det gjort hittills med alldeles perfekt MC Touringväder :) // HansR

Ps. Vi får dock först kolla upp laddningen på Anders cykel så att han kan ta sig hem mot Falun igen imorgon?

Soppatur ...

... handlar inte direkt om soppa till min MC men väl en god och friluftstillagad Gulaschsoppa :) Fint väder, härliga MC vägar och goda vänner passar alldeles utmärkt för en "Soppatur". Dagens tur tog oss via Borlänge, Torsång och Dala-Husby där vi passade på att ta dagens första fika vid Dalälvens strand. Vi fortsatta sedan via Stjärnsund, Torsåker och Årsunda till Storsjön utanför Sandviken där vi lagade till dagens Gulaschsoppa! Soppan ska enligt tradition, det har hänt en gång förut, tillagas på ett "förgasarkök" och idag fick det bli ett litet trillskande bensinkök från MSR, det var svårt att få till förgasningen så det blev mycket sot innan det hela hoppade igång. Nu gjorde det inte så mycket för soppan blev varm ändå och kokade upp på ett kick. När väl soppan avnjutits i strålande solsken och med en klarblå sjö i fonden så var det dags att vända åter mot hemmet. Vägen hem gick via Sandviken, Sätra, Kungsgården, Lumsheden, Svärdsjö och Toftbyn innan vi tog adjö av varandra, strax utanför Falun, och var och en drog hem till sitt. Det blev till sist nästan 30 mil av härliga MC vägar i ett vårfagert landskap. Vädret kunde inte heller bli bättre utan det var optimalt MC väder med ca 18-20 grader i luften, inte för kallt och inte för varmt utan alldeles så där svenskt lagom :) // HansR

Bumsen ...

Ja då fick jag idag den nya Bumsen från BMW-klubben, alltså medlemstidningen för BMW-klubben. I den var det en liten artikel om vinterkörning och Krystall-Rally ... ja kanske lite förmätet att som artikelförfattare prata om en liten artikel när det var 8 sidor plus omslag! Den stora frågan är väl vem som vill läsa om vintertouring och vinterkörning i maj månad när sommarsäsongen står för dörren!!?? Återstår att se hur stor protestvågen blir :) Visst det är väl inte mer än 6 månader så är vi där igen och en viss förberedelse kan väl behövas för den som vill fixa grejerna till sin MC, men det var nog en och annan av tidningens läsare som satte kaffet i vrångstrupen idag.

Just nu tror jag i alla fall att vi siktar in oss på helgen och de utlovade 20 graderna av plustemperatur :) Men för den som tycker att det är för varmt så kan jag rekommendera nya numret av Bumsen! // HansR



Grusbus ...

I helgen har jag fått en hel del härlig MC körning och då framför allt på grusigt underlag, passade ganska bra då kvicksilvret behagade sjunka till +5 grader och det behövdes lite mer arbete för att hålla värmen :) Det var Triumph Tiger 800 XC och BMW F800GS som fick sig en riktig omgång. Jag säger också ÄNTLIGEN! Äntligen har Triumph insett vilken dimmension det ska vara på hjulen på en MC för det svenska vägnätet :) Med 21 tums framhjul spelar det ingen större roll om det är slätt eller fullt med tjälknölar efter vägen, MC:n "äter" det mesta. För är det något som jag är övertygad om så är det att 17 tums framhjul inte har på svenska vägar att göra, på bana funkar det ypperligt och möjligen på våra bästa riks- och motorvägar men varför skulle jag köra MC där? Nej för mig står det helt klart att det ska vara minst 19 tum fram men helst 21 och då måste man inte nödvändigtvis vara en grussmiskare, det görs sig också full rätt på små krokiga asfaltsvägar. Just för detta ändamål är nog Triumph Tiger 800 XC en helt fantastisk hoj, helt enkelt en minisuv på två hjul. Den är också bekväm och du orkar köra långa sträckor och fick jag bestämma kan Triumph sluta med att sälja storebror i Tiger familjen för den här modellen slår den med hästlängder. Eller så ser man till att ge även storebror samma "ansiktslyftning". Det finns dock ett stort minus och det är orginalväskorna som är det sämsta som jag skådat på marknaden!? Klumpiga, plastiga och sitter löst och slamrar hela tiden när du kör. Dessutom sticker fästena ut på sidan så det ser inte klokt ut om du kör utan väskor. Nej tänk om, gör om och kom med något vettigare annars bör du inte köpa den med orginalväskor. Triumphen är annars en riktig sport-tourer med rätt egenskaper för långa färder långt bort och då både på asfalt och grus.

BMW F800GS har lite mer offroadkänsla och med orginalsadeln så sitter du även på den som på en äkta enduromaskin, så jämfört med Triumphen som får jag väl ge BMW:n mer karaktären av landrover än en suv. Den två cylindriga motorn ger även den en mer rå karaktär som är lite mindre sportig i jämförelsen med Triumphen. BMW:n är dock ingen fullblodsenduro men fungerar väl både på grus och bättre traktorvägar. BMW:n känns och smidigare än Triumphen när du kommer ut i lite besvärligare terräng.  Den har också en egenskap jag inte sett på många hojar men det går att justera sitthöjden med olika sadlar så att det skiljer nästan en decimeter mellan högsta och lägsta, det är ganska rejält. Jag har provat att köra med både den högsta och den lägsta och det blir nästan två helt olika upplevelser, med den högsta får du mest endurokänsla. Efter att ha testa dem båda på både grus och asfalt har jag fortsatt svårt att välja och det beror på att jag skulle välja Triumphen på asfalts- och grustouring långt bort men BMW:n på småturerna här hemma och när det är dags att dra ut på lite mer råbarkade skogsvägar.

Ett är också säkert båda hojarna räcker gott till både i prestanda och storlek även om de "bara" är på 800 kubik // HansR

 

RSS 2.0