Okoncentrerat prat

Vägverket har gett ut en broschyr runt riskerna med att tala i mobiltelefon medan du kör. Vad man där vill poängtera är att det inte är själva hållandet i luren som är det farliga utan själva pratet!? Vi homosapiens är inte ämnade för att göra två saker på samma gång, något som bara brukar tillskrivas det manliga könet men i Vägverkets skrift gäller alla!? Vi får tunnelseende när vi kör och pratar samtidigt och missar där med information längst ut i synfältet som kan vara livsviktig för dig själv eller den du riskerar att köra på en älg, en medtrafikkant eller ett barn. Vi som kör motorcykel brukar ju ofta prata om hur viktigt det är att ha hög koncentration i och runt trafiken som en ren överlevnadsinstingt, det gäller att ha koll både på sig själv och andra när man färdas på två hjul. Frågan är hur detta nu rimmar med den ökade användningen av intercom och integrerad radio och telefon på MCn? Har vi råd att minska vårt synfält? Vem riskerar att få betala mest? Jag är nog beredd att hålla med forskarna i detta med pratets risker, jag har mer än en gång när jag kört bil och pratat i telefon kommit på mig själv med en koncentrationen på villovägar. Vad var det nu det stod på skylten? Va, har jag redan passerat Morgongåva!? Prat eller körning en tanke väl värd att begrunda // HansR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0