Trafiksäkerhet med hjälp av taxeringskalendern

Regeringen och Vägverket vill nu dubbla bötesbeloppen vid olika trafikförseelser och på så sätt höja trafiksäkerheten på våra vägar. Får vi den effekten när plånboken talar? Personligen tror jag att vi måste höja till det fyrdubbla innan vi får en märkbar sådan plånbokseffekt!? Dessutom tror jag att Polisen måste börja att engagera sig i annat än bara hastighetskontroller. Ok en och annan nykterhetskontroll görs idag och det är riktigt bra men vad som verkligen saknas är åtgärder mot dåligt beteende i trafiken livsfarliga omkörningar, för korta avstånd etc. För det är väl ändå så att det inte enbart krävs hög fart för att orsaka en olycka utan det krävs också en situation? Jag vet att det är mycket besvärligare att fälla en förare för trafikfarligt beteende för då krävs vittnen, rättegång etc, men det borde väl inte räcka som anledning till att helt hoppa över sådan bevakning?

Jag läste i en rapport helt nyligen där någon, jag minns inte vem, uttalde sig som så "genom att fälla den vanlige Svensson för små hastighetsöverträdelser så sänker vi hastigehten på all trafik och ökar där med trafiksäkerheten". Min erfarenhet är att Svensson kanske tar det lugnare om Svensson jagas men att situationerna i trafiken ökar dramatiskt när det blir många fler omkörningar. Av någon anledning så finns det alltid en grupp som dessa åtgärder aldrig biter på. För ett par vintrar sedan så infördes det hastighetssänkningar på alla 110-vägar i Dalarna vintertid. Många lydde den uppmaningen och sänkte mycket riktigt hastigheten med 20%, men väldigt många gjorde det inte. Följden blev fler olyckor!? Var det inte så att det blev fler omkörningar och andra situationer och därmed också fler olyckor? // HansR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0