Nya hot för oss motorcyklister ...

Ja nu kan vi åter läsa om idéer och förslag som på ett tydligt sätt kanske ändar alla möjligheter att köra hoj!? Den borgerliga aliansen vill införa +/- 0 tanken i trafikförsäkringen, det innebär att alla kostnader för den ska betalas av alla brukare. För oss motorcyklister innebär det alltså att vi ska betala så hög premie så att det täcker alla kostnader för försäkringen. Det låter kanske inte så fel men frågan är om det är rättvist? För oss hojåkare kan det innebära mer än en fördubbling av trafikförsäkringspremien, den del av försäkringen som du inte kan välja bort utan måste ha. En fördubbling av denna premie från en redan idag mycket hög nivå kan vara svårt för många att ta. Jag vet inte riktigt heller hur jag ska göra som har 6 stycken hojar som jag gärna vill motionera någon gång då och då!?

Men vad då rättvist? Åtminstone jag ställer mig frågan om det här synsättet gäller alla fritidsaktiviteter, alltså synsättet att kostnader och intäkter ska gå ihop? När det gäller båtfolket så kan man ju fundera över om du och jag som åker hoj då ska vara med och betala de flesta kostnader som samhället tar för detta kollektiv och det är inga små summor!? Jag har alltid haft som uttryck att min "båt" det är min MC efter som jag inte bor vid något större vattendrag.

Jag kan inte hjälpa det men jag tycker det luktar "förbud" snarare än att utjämna kostnader och intäkter! Jag tror att man ser en möjlighet att ytterligare begränsa möjligheten att överhuvudtaget bruka en MC!?

Upp till kamp ... får jag då säga men kanske också vinklat på ett lite annat sätt. Först och främst är det kanske i MC kollektivt självt som vi måste rensa upp bland avarter som t.ex filmer med tok-körningar och andra aktiviteter som får förbudsivrarna att resa ragg och använda alla medel för att få bort oss från vägarna. Det är du och jag som delar av MC kollektivet som kan vara med och påverka detta både genom aggerande och handlande när vi ser att dumheter pågår.


Jag lär säkert återkomma i denna fråga då jag tror förbudsivrarna inte kommer att ligga på latsidan med nya förslag för att få stopp på oss. Håll koll på vad partier och ledamöter säger nu när vi går mot val och gå gärna in i debatt med dem i dessa frågor! // HansR


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0