Nya äventyr ...

I helgen fick jag chans till lite nya äventyr. Vi tog en tur till Falun över valsansjöarna och fick där njuta härliga kurvor i ett härligt sommarväder. På väg från Falun ville jag prova lite gamla "jaktmarker" och det blev då gamla fruns väg, alltså den gamla forvägen mellan Falun och Grycksbo. Väl framme i Grycksbo så sökte jag upp järnvägsstationen. Mitt mål var att fortsätta från Grycksbo järnvägsstation mot Rättvik längs den gamla banvallen. Järnvägen är sedan länge nedlagd och rälsen togs bort någon gång i min barndom, och det är mycket länge sedan ; )  Det är aldrig speciellt svårt att hitta en gammal järnväg den lämnar ganska tydliga "spår". Ett vanligt mönster är att leta efter en väg som går där ingen väg verkar behövas, ofta parallellt med en "riktig" väg. Just denna banvall var i ganska gott skick och det var bara korta bitar som inte direkt användes som bilväg idag. Ett avbrott kunde vi finna och det strax norr om Sågmyra där det en gång varit en järnvägsbro. Det var dock inga problem att ta sig förbi då det går en väg parallellt med järnvägen. Strax innan du når de första Rättviksbyarna så finns där en fin badplats efter vägen och är det en skön sommardag du passerar så passa på att ta ett dopp : )  Som sagt en banvall bjuder inte så mycket kurvor men väl en fin natur med skog och många sjöar från ett annat håll än vad du är van vid från den allmänna landsvägen // HansR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0