Så var det dags igen ...

Ja då var det dags igen för ytterligare en artikel med svarta rubriker när det gäller antalet dödade motorcyklister. Självklart är varje dödad motorcyklist en motorcyklist för mycket men vad är det tidningarna försöker visa? Idag var det DN som satt ihop en artikel med rubriken "MC-förare lever farligt" och till den visas två grafiska bilder ett stapeldiagram och en kurva med helt olika skalor. Genom att lägga dessa grafiska bilder ovan på varandra så får DN en minskning av antalet döda jämfört med totala antalet motorcyklar, under de 10 senaste åren, att se ut som en katastrofal ökning! Långt inne i texten nämner dock DN att det faktiskt är en minskning men hur många har då inte nöjt sig med att bara läsa rubriken och titta lite snabbt på den grafiska bilden? Jag önskar jag kunde slippa tro att det var det som var meningen men tyvärr så kan jag nog inte se det på något annat sätt :(

För alla de som lägger ner timmar av arbete för att minska olyckorna bland motorcyklister är inte detta mycket till ett tack, snarare ett rejält slag mitt i solarplexus! // HansR




 

Artikeln kan du läsa här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=635547


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0