Lufttomt ...

I sommar har jag hamnat i det läget att ett däck varit lufttomt vid två tillfällen. Första gången var det en kompis bakdäck på otumlad krossmackdam (är sådant tillåtet på svenska vägar!?). Den andra gången var det på min sidvagnsmotorcykel morgonen efter en god natts sömn. Problemet när jag är på tur är förstås att ha en bra pump eller annat hjälpmedel för att åstadkomma ny luft. Vid första tillfället hade vi endast med oss en liten handpump och fyra stycken gaspatroner (första bilden). Vi fick då inse direkt att en MC med 180 brett däck bak kräver mycket luft och inte ens fyra patroner kunde ge 1 kilo :( Något hekto till fick vi dit med hjälp av handpumpen men sedan fick det räcka, svetten började rinna rejält. Det gick någon mil ytterligare på krossmackadam innan vi fann ett hus och kunde få hjälp med en kompressor modell större.

Erfarenheten från denna episod ledde till lite efterforskning och två inköp av en elektrisk 12V kompressor modell mini och en fotpump modell mini. Kompressorn demonterade jag så att jag fick bort skalet och fick då en mycket liten och smidig pump (bild 2 och 3) som får plats i packningen. Fotpumpen (bild 4) var ungefär lika stor och levererades i en praktisk liten väska. Den lilla kompressorn testade jag hemma genom att fylla just ett 180 däck, det tog ungefär 4-5 minuter att få upp ett tryck på runt 2 kilo och MCn gick även bra att starta efter lån av batteriet. Den lilla fotpumpen fick bekänna färg när sidvagnen blev lufttom och det tog inte mycket mer tid än 4-5 minuter även här att pumpa i ett tryck på ca 2 kilo. Så här med erfarenheten samlad så kan jag väl säga att fotpumpen är den som kanske är mest prisvärd och enkel att hantera och gör sitt jobb. En liten handpump och gaspatroner är idag inte mycket att förlita sig på när dimensionerna på däck blir större och större på moderna hojar. Kompressorn är väl den som har störst Cool-faktor och så slipper du bli svettig :) 

Den lilla handpumpen(klarar både manuell pumpning och fyllning med gas) är köpt på Biltema(när jag fick tänka efter lite) och kostade runt 100:- + patroner. Minikompressorn kan köpas på Clas Ohlson eller Jula och kostar ca 90:-. Den lilla fotpumpen hittade jag på Rusta och den kostade 99:-. Jag har sett någon billigare variant av fotpumpen och även provat en sådan men funktionen hos den var inte bra (dålig ventil) och något mer rank i konstruktionen.

Det finns ju också punkaspray som även den ger lufttillförsel till däcket. Problemet som jag ser här är vid exemplet med krossmackadam. Hade det gått att få upp rätt snurr på bakdäcket för att få lyckat resultat och tillräckligt tryck? Tyvärr brukar också punkaspray kladda ner fälgen rejält. Det hade dock varit intressant med ett prov?

Punkteringen den fixade vi med "plugg" och i detta fall en snörplugg (bild 5) där du inte behöver tillföra någon vulkaniseringsvätska. Den är insmord med något tjärliknande och luktar ungefär så. När vi väl hade insett att det krävdes två sådana pluggar till ett något stort hål, ca 1cm (fy för otumlad krossmackadam) funkade det perfekt ända hem (ca 60 mil).

    

Kommentarer
Postat av: Folke

Kan det ha varit ventilen?
Kan ge tomt däck

2007-08-23 @ 23:01:42
Postat av: HansR

Förvisso, men jag gjorde inget åt ventilen och något mer luftläckage blev det inte. Kanske var det någon som behagade skämta!? // HansR

2007-08-24 @ 00:13:53
Postat av: Erik

Var har du köpt snörpluggen? Jag har sökt, men ej funnit.

2008-12-04 @ 14:16:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0