Vägverket igen ...

Ja så var det då dags igen! Vägverket kommer nu med sina rekommendationer hur de nya hastigheterna ska användas, alltså 100, 80, 60 och 40. I ett sådant uttalande har Vägverket nu föreslagit att gator i städer som idag har 50km/h ska sänkas till 30km/h, det verkar ju logiskt!? Det är ju stora problem idag att få vägtrafikanter att hålla 50 och dämpa farten. Genom att nu sänka med 40% tror tydligen Vägverket att trafikmoralen kommer att höjas!? Jag tycker Vägverket ska åka till Italien och lära sig vad som händer om trafikmoralen urartar helt. Jag körde där en sträcka från Cortina ner mot slätten. Under en lång sträcka pågick visst vägarbete, dock utan mänsklig närvaro eller maskiner, och hastigheten var sänkt till 20km på en sträcka av ca 10-20km. Det stod inte bara en skylt där hastighetssänkningen började utan minst 5 stycken!!! Jag försökte under den här sträckan att inte överstiga 50km/h men blev då mer eller mindre överkörd av andra fordonsförare, traktorer och långtradare. Medelhastigheten låg någonstans mellan 70-80Km/h. Absolut inte bra men tecken på en trafikmoral som lämnat "skyltarna" och reglerna bakom sig för länge, länge sedan.

Mitt förslag är fortfarande: Arbeta för att skapa en jämnare trafikrytm där hela skalan av hastigheter används. Sänk från 90 till 80 och sedan vidare mot 70, 60, 50, 40 och 30 beroende på fara och risk. På smala gator är nog 40 en mycket lämplig hastighet men kanske inte på sträckor där gång och cykeltrafik är helt skilt från övrig fordonstrafik .Jaga sedan de som med mer vana än skicklighet bryter grovt mot trafikregler både när det gäller hastighet och sätt att framföra sitt fordon. Det tror jag är det bästa sättet att både höja och behålla trafikmoralen. Nollvision är förvisso bra som vision men det enda som fullt ut skulle kunna möjliggöra ett sådant mål är att helt förbjuda all fordonstrafik. Går det?// HansR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0