Gott Nytt ... eller

... Ja då var det åter dags att önska ett Gott Nytt MC År och en önskan om många glada stunder i MC sadeln oavsett om det handlar om den lilla turen hemma vid eller ett längre äventyr utanför "tullarna". Vi får också hoppas att det blir ett bra år för utvecklingen i och runt vårt MC åkande. Just nu vilar en del vad gäller trafikskadeavgifter och annat som vill lägga större hinder för vårt MC åkande, men förbudsivrarna är många och det gäser lite varstans så det gäller att se upp.

TYVÄRR!
Tyvärr, tyvärr kunde kanske det nya året börja bättre än på det sätt tidningen BIKE tycker vi ska ta det till oss :( Det brukar vara kul varje gång det dyker upp dett nytt nummer av någon MC tidning men den här gången blev ett rejält undantag. Här kör Bike's testgäng ut i vild blomning och vill visa för oss alla hur en MC ska framföras i trafiken!? Hittills har de flesta tidningarna ursäktat bakjulsåkning, sladdning och wheeles med att det sker på bana och att det inte är meningen att man ska köra så i andra lägen, en ursäkt men absolut ingen riktigt bra sådan för vad är det man vill visa? Reportage om MC akrobater må vara hänt för det är en konstart men varför vi har MC och hur den ska framföras i trafiken ja det är något helt annat. Den här gången släpper Bike även dessa hämningar och använder bilder som direkt ska anspela på allmän väg för sitt trixande och fixande. Man väljer även att se till att det glimtar fram en varningsskylt för fartkameror allt för att ytterligare höja "pirrnings" känslan hos dem som inte vill annat än att utmana både sitt eget och andras öde, för det vore förmätet att påstå att de endast utsätter sig själva för en risk, det är ändå allmän väg.

Är det den här utvecklingen vi vill ha när det gäller vårt MC åkande? Är hela syftet att utveckla en kultur som bryter mot det mesta och ställer sig utanför samhället? Ja är det så då kan inte ens jag kan försvara mig mot förbudsivrarna eftersom jag tror på nödvändigheten av ett samspel för ett fungerande samhälle, allt annat skapar anarki och "vi mot dom" situationer och sådant har vi tillräckligt av ändå.

Självklart är ingen av oss den perfekte medborgaren som alltid gör allt rätt och aldrig bryter mot ett förbud men det är något som var och en av oss måste ta ansvar för själv och hålla i någon form av vettig balans. Att som "pappa" trimma sitt eget barns moped kan inte vara rätt sätt att signalera. Jag kan erkänna jag trimmade också min moped men det var inget jag fick för min far, men jag är säker på att han visste om det. Det ger en viss balans för vi försökte hantera det hela så det inte syntes eller påverkade andra allt för mycket. Att göra som BIKE gör nu tycker jag bara skickar en enda tydlig signal att köper du en sådan här MC och inte beter dig som på dessa bilder då är du ett "pundhuvud" och inte med i "gänget". Det löper nu som en farsot genom MC-kollektivet och "alla" måste visa att de kan köra på bakhjulet. Ett par dödsolyckor ledde det till bara under 2008!?

Jag kan bara djupt beklaga ytterligare "en spik kistan" för vårt MC åkande // HansR

Kommentarer
Postat av: Jan

Det hände sig att jag tankade å åt en glass, medan en yngling ville visa vid macken hur duktig han va att köra på bakhjulet. När han kört 5 gånger förbi svängde han inn till macken för att motaga folkets jubel. Men han mötte en ilsken äldre knutte som talade om för honom att han ställde till skit för hela Mckolektivet. Något slokörad rullade yngligen iväg på två hjul denna gång.

2009-01-10 @ 21:02:37
Postat av: Hans

Ja det är väl sånt behövs lite oftare. Tyvärr är jag själv ofta lite för feg i sådana situtaioner, och många andra med mig, men det är väl bara att gaska upp sig.

2009-01-11 @ 00:11:47
URL: http://www.mctouring.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0