Hastigheter om igen ...

Ja nu är Vägverket på krigstigen igen och hastigheterna måste sänkas för att 0 visionen ska kunna uppnås! Ja visst kan jag hålla med om att det är farligare att köra in i en "bergvägg" i 100 än i 30 km/h, men varför ska jag köra in i en "bergvägg"??? Vad jag vill mena med det är att hastigheten påverkar omfattningen av en eventuell olycka men att det är situationen som skapar olyckan! Undviker jag "bergväggar" så spelar det ju ingen roll om jag kör 30, 50, 100 eller 200 km/h. Självklart ska vi ha rimliga hastigheter på våra vägar men vad vi framför allt ska arbeta med är att undvika en trafikmiljö som skapar många "bergväggar" alltså farliga situationer i trafiken. En vanlig sådan "bergvägg" är farliga omkörningar.

Tyvärr visar det sig ofta att det är vi killar som inte kan låta bli att ta sådana risker medans det motsatta könet, ofta också kör fort, men undviker onödigt risktagande. Det är ett sådant budskap jag vill se och då främst riktat till oss män. Det ska helt enkelt inte vara tufft att köra riskabelt. På 80-talet lyckades vi vända känslan för cigaretter från att vara coolt och tufft till att bli något som man, näst intill, skämdes för. Varför skulle vi inte kunna uppnå samma sak med tuffa attityder i trafiken? Att ensidigt sänka hastigheter påverkar definitivt inte detta utan kanske bara ökar möjligheten att spela ännu mer tuff och cool. Här tror jag definitivt våra kära vänner MC-tidningar och MC-handlare kan göra bättre i från sig och inte ytterligare försköna cool-faktorn i och runt tuff körning, det finns tyvärr allt för mycket av sådant idag. Nej fram för mer information och "skam" stämpel på dåligt uppträdande i trafiken! Låt också Polisen lägga mer tid på att dokumentera dåligt uppträdande med hjälp av mobil videoövervakning. Låt även sådant "bevis" material räcka för att fälla för vårdslös trafikutövning. Idag undviker man sådant arbete för att det kräver för mycket att fälla någon, det är betydligt enklare att fånga in hastighetsöverträdelser // HansR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0