Ruttplanering med GPS ...

... eller vill du hellre köra på måfå? Ja det är många som tvistar i detta ämne och personligen kan jag väl bara säga att alla metoder har sitt syfte och sin funktion det gäller bara att välja den bästa vid varje tillfälle :)  Jag kör med min TomTom och har varit mycket nöjd med den. Bristen med TomTom har varit möjligheten till bra förplanering hemma på datorn, med stöd av bra verktyg, då har Garmin varit mycket bättre. Men det finns en lösning även på detta problem! Jan Boersma, en holländsk pastor om jag inte är felunderrättad, har tagit fram ett eget litet verktyg för planering och överföring av filer till TomTom. Verktyget heter Tyre, Trace Your Route Everywhere, och arbetar till sammans med Google Map och Google Earth. Jag brukar oftast använda Google Map när jag planerar efter som jag tycker dom har det bästa upplägget. Skalningen (zoomningen) är mycket bra tillsammans med detaljeringsgraden på kartorna. Verktyget Tyre är även det lätt att använda och du ges möjlighet att knyta egna texter till dina utpekade "punkter". Även för dig som inte använder GPS så får du bra textbaserade ruttbeskrivningar att ha med i kartfickan. Mer information om verktyget hittar du här http://www.janboersma.nl/gett/index.php. Verkytget är gratis för nedladdning men ändå så bra att jag rekommenderar en liten donation till Jan om du är nöjd efter det att du provat // HansR



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0