Snö och skoter ...

Ja idag valde jag lite lämpligare forskaffningsmedel för vinterbruk, det blev snöskoter. Det blev en härlig tur runt Lofsdalsfjällen och trots ringa snömängd så var det mycket fina leder. I Härjedalen tar de betalt för nyttjandet av snöskoterlederna och en vinst med det märks i fantastiskt fina och välskötta leder. Det behöver inte alltid vara negativt att det kostar att nyttja preparerad natur. Det har fortsatt att snöa även idag och det tänker tydligen inte sluta förrän i morgon kväll. Det innebar att jag även idag fick möjlighet att testa immskyddsvisir. Idag körde jag min egen Schubert hjälm med Pinlock extra innervisir. En sak var ganska tydlig och det var att jag var den enda som inte hade några som helst problem med sikt och snö. Det fanns alla möjliga varianter från Glasögon i cross hjälm till dubbelvisir i integralhjälm men det mesta blev både isigt och immigt. Flera fick köra utan visir och det är inte lätt när det snöar "småspik" :( Det som gjorde mitt koncept vinnande tror jag var min hjälms öppna visir (jetmodell med helt visir och käkbom). På så sätt blev det bättre luftcirkulation och då räckte Pinlocks enkla dubbelvisir. Slående var att allt runt själva Pinlock visiret var både isigt och immigt och då var ändå grundvisiret ett så kallat immfri-visir, och helt nytt! Den stora nackdelen med så kallade immfri-visir, någon form av behandling på insidan, är att den enda metod som är godkänd vid rengöring är ljummet vatten ingen torkning, inget diskmedel eller annat visirmedel. Hur ska man undvika det på resa?

Jag trodde också jag skulle få åka hem utan snö i luften, för så sa i alla fall prognosen, men nu ser det ut som det även blir snö hela vägen hem. Positivt eller negativt? Ja det beror väl på om det ska göras fler tester :) // HansR


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0