Hur tänkte dom ...

Jag håller som bäst på att vårrusta min MC och tänkte nog att ta en första tur till helgen, men det återstår att se? Jag har just kommit till den hantering som innebär byte av alla oljor. Det gäller min BMW R1200GS och den vanliga motoroljan funkade väl si så där, oljefiltret hade ju kunnat sitta lite bättre till. Nu gick det dock bra men en avdragare till Golf eller var det Audi, passade inte perfekt men tillräckligt bra :) Men så kommer vi då till det riktiga eländet! BMW ansåg att årsmodell 04-06 av denna eminenta cykel inte skulle behöva byta olja i slutväxeln, det märks också på konstruktionen ingen tapplugg och ett nivåhål så litet att du får använda en 25ml sjukhusspruta för att överhuvudtaget få in någon olja. Men vad då få in, hur får du först ut den gamla? Ja eftersom det inte går att få in ens en 4mm plastslang i hållet för att suga ut oljan så blir du tvungen att lossa kardan och tippa ner hela slutväxeln så att oljan sakta får sippra ut genom nivå hålet!? Hur tänkte dom då denna konstruktion togs fram? Jovisst du skulle ju inte behöva byta någon olja det är ju bara om du köpt en lite nyare modell som detta skulle behövas!!!??? Nu finns det dock ytterligare en lösbning att få in oljan igen i slutväxeln om du till sist lyckats att få ut den, och det är att lossa givaren för ABS:en, då får du ett lite större hål att pytsa in oljan genom och kan gå upp på 50ml sjukhusspruta som då bara behöver fyllas på fyra gånger.

Det verkar helt klart som det mesta konstruerat idag är gjort för att funka i tre år sedan skiter man fullständigt i om det funkar nått mer, inte lätt att vara hempular med sådana förutsättningar :( Nej fy skäms BMW! Och hur blir det egentligen är det bara nyare GS cyklar som ska byta oljan i slutväxeln? Ska vi andra fortsätta och köra på känn? // HansR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0