Det jag tror hände i Australien var att när hastighetens sänktes så pass rejält och man började köra 110 där man tidigare kanske kört 140-150 och ännu fortare så föll också nivån i skärpan. Med detta skulle jag vilja påstå att det alltid är viktigt att hitta rätt balans mellan regleringar och den gräns när skärpan överlämnas i för stor del till detta regelverk. Vi hade en liknande situation här hos oss med några av våra större vägar i Dalarna för ett par år sedan. Det man gkorde då var att sänka hastigheten på alla 110 vägar med drygt 20% till 90 km/h under vinterhalvåret. Den största delen av dessa vinterhalvår var det torr och fuktig asfalt och ingen större skillnad mot barmarkssäsongen. Effekten blev den samma här olyckorna ökade. En stor anledning då tror jag beror på att alla sänkte hastigheten lite olika och antalet situationer med omkörning och annat ökade kraftigt, men jag tror även att en del berodde på att skärpan skönk nu när hastigheten kändes ganska måttlig till skillnad mot tidigare på dessa ganska stora och breda vägar.
Frågan är då hur får man alla trafikanter att hålla skärpan högt? ja det är nog ingen enkel fråga men jag tror inte det är genom att införa mer reglering utan det är en balans kopplad till flera åtgärder där det viktigaste är att trafikanten inte lämnar över "skärpan" till regelverket // HansR
        
0