Premiär ...

Ja då har det även blivit en premiärtur med de nya skidorna, det drog ut lite på tiden men det var därför att däckleverantören tog en månad på sig att leverera :(  Dagens väder var dock perfekt med -5 grader och lite lätt molnighet. I veckan kom också två decimeter med snö och gjorde vägarna riktigt vintriga, om de nu inte var det redan tidigare :) De första kilometrarna blev det lite försiktig körning för att känna in alla grejer och hur MC:n reagerar på olika typer av underlag? Däcken fick med detta upplägg såkallade "taxidubb", ståldubb med ett lite längre utstick än vanlig bildubb utfört av DDP (Dubbdäcksproffsen i Borlänge). Däcken jag valde blev Metzeler Karoo som har lite mer nabbar än vanliga adventuredäck. Tanken med dubben är förstås att kunna åka lite längre sträckor även på landsväg vílket blir lite besvärligt helt odubbat, på snöunderlag spelar det förstås mindre roll.

Provturen gick dock riktigt bra och det döjde nästan tre timmar innan jag var hemma igen :) Jag fick prova alla typer av underlag från riktigt snöig skogsväg till landsväg med bar asfalt i hjulspåren. Funktionen fick OK på alla underlag och det var väl bara i riktigt lös snö som det självklart blev lite problem med 100 villiga hästkrafter, då får man eventuellt köra med lite mer känsla i gashandtaget :) Som det ser ut och känns just nu så blir det definitivt fler turer och planerna växer nu sakta fram för en riktig långtur!? Jag skickar med lite bilder här nedan både på monteringen av skidorna och även en härlig vinterbild från en av Gagnefs byar.

   
Bild 3 visar hur det extra ramstaget är konstruerat som ska hjälpa till att ta upp kraften då det inte finns någon underram att förlita sig på. Nu är det en kombination med ett extra ramstag under motorn tillsammans med monterade notorbågar.

Skidorna hamnar självklart lite längre bak än normalt på grund av BMW:s konstruktion och det hämmar möjligen lite häftigare körning, det återstår att se hur framgaffel och framfjädring fungerar? Vid normal körning, som idag, märktes inget konstigt men som sagt jag tog inte ut svängarna helt på denna första tur. Jag provade dock att både köra på inner- och ytterskida och vad jag förstår så betedde bakdelen sig som den skulle i svängarna, härliga sladdar med innerskidan och helt på plats med ytterskidan.

Som sagt jag har väl både lite mer träning och körvana att inhämta med skidor då jag tidigare endast kört endurodubbat, men det gav mersmak och möjlighet att nyttja Bumsen även vintertid :)  // HansR


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0