Seger ...

Eller ska det egentligen vara Victory! Som sagt i helgen fick jag chans att prova en rejäl custommaskin i form av Victory Kingpin på 1731 kubikcentimeter och 303 kilo torrvikt! Det blev en tur genom södra siljansbygdens alla byar och det går väl inte att säga annat än att då passar den in perfekt, det är helt klart en riktigt glidare. Också en väldigt lättkörd sådan. Trots sina dryga 300 kilo så kändes den inte tung och klumpig utan det gick mycket lätt att njuta varje kurva trots ganska små och slingriga byvägar. En möjlig orsak till detta var nog de ovanligt små däckdimmensionerna på en cykel i den här klassen, 130/70 fram och 180/55 bak. Vanligtvis brukar det sitta riktigt feta sulor på cyklar som denna men det brukar också leda till viss klumpighet på vägen. Fjädringen var dock inte den bästa för dessa tjälskadade vägar, riktigt hård, så lite skumpigt blev det men det gjorde inte så mycket i de farter jag gled fram (gjorde dock ingen koll på vilka möjligheter som fanns till justering). Själva motorcykeln kändes väldigt gedigen och välbyggd och den andades kvalitet något som jag tidigare haft svårt att känna vid närkonatkt med HD. Just denna modell var också utrustad med en vindskiva som gjorde sitt jobb bra och det gick fint att köra med öppet visir trots att termometern knappt nådde upp till 9 grader. Sittkomforten var också mycket god. Förarsadeln var ganska hård men välformad så du satt bokstavligen klistrad med ett lätt ryggstöd i form av en uppsvängning i bakkant av sadeln, detta gör också att en passagerare sitter ganska högt ovanför föraren, på gott och ont. Denna gång blev det inte någon test med passagerare. Fotplattor känns också helt rätt på en sådan här hoj och markfrigången till plattorna var också bättre än på andra hojar av den är klassen. Victory Kingpin är helt klart en intressant hoj och vill man ha en riktigt amerikansk glidare så ska man nog helt klart titta lite närmare på en sådan :) // HansR


Victory Kingpin, från Tällberg med vy utöver Siljan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0