Norge 2011 ...

Ja nu har det varit en riktig stresspackning inför avfärd mot Norge 2011 och årets SMC Travelresa som också är ny vad gäller upplägg med rutter och övernattningar. Imorgon bär det av till Charlottenberg vid norska gränsen för att möta upp övriga deltagare inför starten på söndag morgon. Rutten tar oss via Oslofjorden till Hokksund, Geilo, Eidfjord, Voss, Djuvik, Vangsnes, Vassenden, Skei, Sogndalsfjöra, Skjolden, Vassbakken, Tindevegen, Årdal, Borgund, Aurland, Gol, Fagernes, Dokka, Ringsaker, Elverum, Flisa och sedan åter till Sverige för att avsluta i Stöllet. Tyvärr har Norge haft ett riktigt skitväder i år men det ser ut som att vi klarar oss med växlande skurar och sol, så det kan nog ändå bli bra MC väder: Trettio grader i skugan är ingen höjdare på MC resan och det var vad vi hade här i Gagnef idag, passar utmärkt när man kan ligga och sola sig :)

Jag försöker uppdatera vart efter vi tar oss fram och jag lyckas hitta uppkopplingar som fungera.

Denna resa blir också lite speciell då jag ska testa ett antal nya GPS:er för MC-Folket, det är Zümo 660, Garmin Nüvi med stro skärm för bil, TomTom Rider 3, Oregon 450, Navman (stor skärm som kostar 549:-!!!) samt Navigon i en Samsung Galaxy II (Smartphone). Det var också tänkt en Ipad2 men den har tyvärr inte kommit så det testet kvarstår till senare, det borde bli världens största MC-GPS med sina 10 tum :) Jag har dock haft ett stort problem idag och det är att få plats med alla GPS:er på styret men det är nu löst :) Det blev RAM-mount med alla sina olika fästen som löste det hela, jag tror de har fästen för alla modeller av styren och GPS:er. De flesta GPS:erna levereras också med RAMs fästen som orginal, det säger nog allt. För tre av GPS:erna krävs också en vattentät väska/box och det är Nüvi, Navman och Smartphone som inte klarar väta. Vi får se lite senare fram i höst hur testet avlöpte // HansR



Som synes är det fortsatt inget problem att se hastighetsmätaren även om GPS:erna är bättre som sådan :)
Jag tror inte heller att jag ska förlita mig på dem för själva körningen för det kan nog bli lite förrvirrat :)

Kommentarer
Postat av: "Ferdinan"

Snacka om dubbelseende! Hoppas Du hinner kolla på vägen ibland! Har Du alla rösterna från GPS:arna på samtidigt också? Lycka till och kör lugnt !

PS Tråkigt att jag inte hann åka med i år också...DS

2011-07-10 @ 17:18:04
Postat av: HansR

Det gör inget för de talar i stämmor :)

2011-07-10 @ 18:37:43
URL: http://www.mctouring.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0