Grusbus ...

I helgen har jag fått en hel del härlig MC körning och då framför allt på grusigt underlag, passade ganska bra då kvicksilvret behagade sjunka till +5 grader och det behövdes lite mer arbete för att hålla värmen :) Det var Triumph Tiger 800 XC och BMW F800GS som fick sig en riktig omgång. Jag säger också ÄNTLIGEN! Äntligen har Triumph insett vilken dimmension det ska vara på hjulen på en MC för det svenska vägnätet :) Med 21 tums framhjul spelar det ingen större roll om det är slätt eller fullt med tjälknölar efter vägen, MC:n "äter" det mesta. För är det något som jag är övertygad om så är det att 17 tums framhjul inte har på svenska vägar att göra, på bana funkar det ypperligt och möjligen på våra bästa riks- och motorvägar men varför skulle jag köra MC där? Nej för mig står det helt klart att det ska vara minst 19 tum fram men helst 21 och då måste man inte nödvändigtvis vara en grussmiskare, det görs sig också full rätt på små krokiga asfaltsvägar. Just för detta ändamål är nog Triumph Tiger 800 XC en helt fantastisk hoj, helt enkelt en minisuv på två hjul. Den är också bekväm och du orkar köra långa sträckor och fick jag bestämma kan Triumph sluta med att sälja storebror i Tiger familjen för den här modellen slår den med hästlängder. Eller så ser man till att ge även storebror samma "ansiktslyftning". Det finns dock ett stort minus och det är orginalväskorna som är det sämsta som jag skådat på marknaden!? Klumpiga, plastiga och sitter löst och slamrar hela tiden när du kör. Dessutom sticker fästena ut på sidan så det ser inte klokt ut om du kör utan väskor. Nej tänk om, gör om och kom med något vettigare annars bör du inte köpa den med orginalväskor. Triumphen är annars en riktig sport-tourer med rätt egenskaper för långa färder långt bort och då både på asfalt och grus.

BMW F800GS har lite mer offroadkänsla och med orginalsadeln så sitter du även på den som på en äkta enduromaskin, så jämfört med Triumphen som får jag väl ge BMW:n mer karaktären av landrover än en suv. Den två cylindriga motorn ger även den en mer rå karaktär som är lite mindre sportig i jämförelsen med Triumphen. BMW:n är dock ingen fullblodsenduro men fungerar väl både på grus och bättre traktorvägar. BMW:n känns och smidigare än Triumphen när du kommer ut i lite besvärligare terräng.  Den har också en egenskap jag inte sett på många hojar men det går att justera sitthöjden med olika sadlar så att det skiljer nästan en decimeter mellan högsta och lägsta, det är ganska rejält. Jag har provat att köra med både den högsta och den lägsta och det blir nästan två helt olika upplevelser, med den högsta får du mest endurokänsla. Efter att ha testa dem båda på både grus och asfalt har jag fortsatt svårt att välja och det beror på att jag skulle välja Triumphen på asfalts- och grustouring långt bort men BMW:n på småturerna här hemma och när det är dags att dra ut på lite mer råbarkade skogsvägar.

Ett är också säkert båda hojarna räcker gott till både i prestanda och storlek även om de "bara" är på 800 kubik // HansR

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0